Gravid vecka 32

Om bebis: 


* han är nu ca 39 cm lång och väger i början utav veckan 1,79kg och i slutet utav veckan ca 1,95kg. 

* lungorna är färdiga och nu övar han på att andas, till följd kan han få hicka. 

* testiklarna är även dem färdig utvecklade och är nu redo att vandra ner i pungen. 

* han sover en stor del utav dagen men man bör känna fosterrörelser flera gånger per dag. 

* han skall nu nästan fördubbla sin vikt inom de återstående åtta veckorna. 




Om den gravida: 


* den stora livmodern trycker på dina organ och du kan uppleva att du blir mättare fortare. 

* den gravida är nu påväg in i "den stora magens fas" och det är viktigt med bra mat, mycket vätska och vila. 

* det kan nu bli ett för stort tryck på pulsådern när man ligger på rygg så mamman och bebisen kan må illa och bli yra, därför rekommenderas man att ligga på sidan. 




Mina tankar: 


Denna veckan har lilla "C" haft mycket hicka, hela magen skakar i en rytmisk känsla och nu när jag väl känner hur hickan känns ordentligt kan jag säga att jag inte märkt av det innan. 

Han börjar bli mer "egen" i sina rörelser, när Emil kommer hem efter jobbet vaknar han till ordentligt och börjar sparka och böka men när någon annan är här är han inte alls lila sugen på att låta någon se eller känna hans rörelse. Jag känner ju av honom lika mycket men det är mer rörelser inåt så att säga. Tråkigt för blivande morfar som i helgen satt och pratade med honom och försökte få känna lite sparkar men det var inte lillemannen lika sugen på. 

Han har ingen direkt dagsrytm så att jag vet att mellan den och den tiden sover han men oftast är han som piggast på kvällen och morgonen och sedan sover han några timmar i sträck under dagen, lever loppan i någon timma, sover, vaken och så är det så. Vissa nätter är han aktiv precis hela tiden men då är han också lugnare på dagen, beror nog till viss del på vad jag gör på dagarna och hur bra jag sover på nätterna. 

Denna veckan tycker jag att magen känns mycket större, jag upplever det så iallafall, känns också som att magen blir lägre och lägre och även pappa kommenterade det i helgen när han såg mig att magen ser lägre ut än vanligt. 
Vissa kvällar framförallt har jag jätte svårt att gå för att han ligger så lågt, blir ett tryck nedåt då. Tycker däremot fortfarande att han ligger i säte men i söndags hade han sina fötter uppe vid mina revben, kunde verkligen se och känna att det var just dem som låg där och tryckte. 

Det här med mat är tvärt om, jag äter och äter och äter, är hungrigare än tidigare veckor och går jag upp med Emil och vinkar hejdå till honom vid 05 och inte äter något kan jag glömma att somna om för då ligger jag bara och är hungrig. 

Jag kan fortfarande ligga på rygg utan att känna något större obehag, ibland blir det väldigt svårt att andas när jag ligger på rygg men jag mår inte illa eller blir yr. 
Däremot har jag denna veckan fått väldigt ont i revbenen, framförallt på vänster sida, när jag ligger på sidan i soffan eller sängen. Är mycket svårare att hitta en skön ställning nu. 

Utöver det så har jag denna veckan kännt mig väldigt mycket tröttare och slöare i både huvudet och kroppen, känns som i början utav graviditeten när jag knappt kunde stå upp längre stunder utan att bli lite yr och känna mig borta. Äter iallafall järntabletter morgon och kväll och enligt mina blodvärden hjälper det, så det beror inte på järnbrist tror jag. 


Än så länge har jag inte fått några bristningar och jag har gått upp 7 kilo sammanlagt.