Gravid vecka 30

Om bebisen: 


* han är nu ca 36 cm lång och väger i början utav veckan ca 1,43 kilo och i slutet utav veckan ca 1,58 kilo. 

* lanugohåren börjar försvinna från hans kropp nu men lite kan finnas kvar när han föds. 

* en del barn lägger sig redan nu med huvudet ner i bäckeningången. 

* bebisen hör alla ljud ifrån mammans mage och vissa ljud kan ibland mätas upp till 80 decibel vilket liknas med en kraftigt trafikerad väg. 



Om den gravida: 


* all extra vikt som man bär på är jobbigt för ryggen så det är viktigt att tänka på hur man sitter och står. 

* bebisen är inne i en riktig tillväxtperiod så tänk på att äta ordentligt. 

* det är vanligt att brösten läcker råmjölk nu. 

* många blivande föräldrar påbörjar föräldrakurser och förlossningskurser nu. 




Mina tankar: 


Jag är så glad att magen växer som den ska, förra gången jag mätte magen låg den i mitten kurvan (24) och denna gången (31) gick den spikrakt upp till den övre kurvan. 

Jag har under dessa 30 veckor gått upp sammanlagt 7 kilo vilket känns bra, vet inte om det är mycket eller lite men för min kropp känns det bra än så länge. 

Mina bröst läcker inte än men dem spänner och gör ont, att massera och trycka på dem hjälper väldigt mycket. Skall bli spännande att se när och om det börjar läcka. 

Vi har våra kurser inplanerade i oktober så det är en hel månad kvar men jag ser verkligen fram emot dem, vi skall även planera in ett besök till BB där vi har tänkt att föda och det känns väldigt spännande. Våran barnmorska tyckte att vi kunde boka in det besöket ca två veckor innan bf men jag vill nog vara ute i lite bättre tid ifall han väljer att titta ut tidigare. Det löser sig och kommer han innan vi varit på en utav kurserna tror jag inte att det är hela världen. 

Som jag nämnt innan får jag väldigt mycket sammandragningar, vissa märker jag inte ens av men vissa gör lite lite ont. 
Precis som jag trott så beror med största sannolikhet smärtan jag får i magen på blåmärken under huden som inte syns. Det var min barnmorskas gissning i alla fall och det låter klokt. 

Tycker att tiden går väldigt fort och både jag och Emil är så redo för att ha våran son hos oss nu. Vi längtar verkligen så mycket!