Lite nytt om Leia
Imorgon har vi haft denna fina flickan i tre veckor, jag tycker själv att det känns som att hon varit här mycket längre men tiden går ju fort när man har roligt. 

Jag har klippt hennes klor nu i veckan, vilket gick jätte bra, jag har sedan hon flyttade hit övat mycket på att jag skall kunna ta på hennes tassar, pilla mellan klorna och det har hon inte haft problem med alls. Förra veckan tog vi med oss en klotång hem från pappa så nu under veckan har jag suttit med den i handen samtidigt som jag pillat på tassarna, jag har klämt ihop den och låtit henne vänja sig vid den och hon har inte reagerat en enda gång, skönt. 

Jag duschade henne imorse då det skedde en olycka inne och det gick också jätte bra, hon var lite uppstressad när jag stängde dörren och vi var instängda i badrummet men så fort hon fick vatten på sig slappnade hon av och bara stod helt stilla och njöt, samma sak när jag torkade henne. 
När vi varit på promenader och vi torkar tassarna är det lite tråkigt att stå still och hon försöker busa med handduken, men det blir bättre för varje gång. 

Att möta hundar och människor ute på promenaderna är jätte roligt och hon skulle vilja hälsa på precis allt och alla, men hon visar precis lagom intresse i andra hundar utan att dra eller något. Däremot kan det komma något skall ibland, men bara om någon annan hund skällt först och att hon inte ser den hunden, men det är inte varje gång, beror säkert på varför den hunden skäller och det kan jag inte uttala mig i. Men hon blir inte aggressiv eller visar några sådana signaler. 

Vissa män är däremot läskiga, oftast lite större, långa män och det har hänt en gång att hon skällt till. Det var mörkt ute, en stor kraftig man och hans hund kommer gående och det är ingen fara alls men så börjar mannen hosta med ganska mörk röst och då kom det ett skall och hon blev rädd. 

Jag fortsätter att lämna henne ensam korta stunder, inte varje dag men då och då, och det är inga problem alls.

Kommandot sitt sitter i 95% utav fallen och dem där resterande 5% är som jag upplever det lite test och lathet. Jag hade inte tänkt börja med sådan träning än men hon visade väldigt tidigt att hon var öppen för det, hon satte sig självmant när man skulle ge godis, innan man gick utanför dörren m.m så då var det lätt att börja lära in Sitt. 
Nu har jag börjat lite lätt med att förlänga sitt, just att hon skall sitta en längre stund (vänta) och sedan komma till mig eller resa sig upp. 

Sedan har vi lite husse problem, vi är ju en flock nu och Emil har aldrig haft en hund eller tillhört en flock och om jag förstått rätt så har Leia inte tillhört en mänsklig flock och bott hos människor så här länge innan. Så ibland skär det sig.
Jag är ju hemma med Leia hela dagarna, det är jag som ger mat, gosar, busar, promenerar, lär henne kommandon och tillrättavisar henne när hon gör något beteende som vi inte tycker om, medan husse är på jobbet. Nu de senaste två veckorna har han jobbat över mycket och kommit hem runt 20 tiden och han har faktiskt inte varit hemma med oss en enda hel dag sedan vi hämtade hem henne. 
Så nu denna veckan har hon börjat markera lite att hon tycker det är jobbigt med flocken, en medlem är borta alldeles för mycket och när han väl är hemma är han för trött för att orka bete sig som en bra flockmedlem.
Därav att det hände en olycka imorse. Så igår och idag har matte behövt skura golven en hel del tyvärr. Hon kissar på sig när han vill gosa, när han inte vill, när han berömmer, när han skäller och det är tyvärr tydligt att hon inte känner någon större trygghet och tillit till honom än. Eftermiddagarna och kvällarna går bra men det är på morgonen hon tycker det är jobbigt och det är då Emils humör och trötthet är som värst.
Iallafall så är det något vi jobbar på och husse skall imorgon vara hemma hela dagen med oss, skönt! Så man kan väl säga att det är något Emil får jobba på. 

(null)