Jag blir galen
Imorgon har vi varit hundägare i två veckor, jag är ute och promenerar med Leia minst tre gånger om dag och det absolut första jag la ner i kundkorgen dagen innan vi hämtade hem henne var bajspåsar.  

Jag är på riktigt chockad och varje promenad gör mig så arg, det kanske är jag som har missuppfattat något men lagen om att plocka upp sin hunds bajs kanske gäller i hela Sverige förutom i Skene? För i det området vi bor i ligger det på riktigt bajs Överallt! 
För mig finns det ingen rimlig förklaring till varför man inte plockar upp det, spelar ingen roll om det ligger på asfalten, på kort gräs, i långt gräs eller på en massa löv. En rulle med massa bajspåsar kostar högst 10kr på Willys och har man råd att äga en hund borde man ha råd att köpa dem där påsarna. 

Jag hade faktiskt en diskussion med en hundägare förra veckan och jag är inte blyg för att säga till när jag ser att någon gör fel.
Jag kommer gående med Leia och ser på håll hur en liten hund bajsar och går samtidigt längst en gräsplätt precis bredvid en lekplats, jag ser hur mannen tittar på hunden men bara fortsätter gå. Så jag går dit och tittar, kan ju vara så att hunden kissar på ett väldigt konstigt sätt, men nej, där ligger det massa bajs. Jag får ögonkontakt med ägaren så jag ropar och frågar om han inte skall plocka upp efter sin hund, varpå han svarar att han inte såg att hunden bajsade och att jag bara hittar på. Jag pekar och säger åt honom att jag såg hunden bajsa och att det ligger där och då kommer ursäkten "men jag har ingen påse med mig" jag säger att han kan få en utav mig (jag har alltid minst tre påsar i fickan i fall något sådant skulle hända) så jag lägger den bredvid bajset och går där ifrån. Han ropar efter mig att han inte kan hitta bajset och att han inte har tid med det här och då blev jag lite irriterad, sa till honom att nästa gång är det ju så mycket enklare om han har med sig en egen påse och plockar upp det direkt när hunden bajsat och så säger jag att han kan lämna påsen där och så kan jag plocka upp det åt honom. 
Tillslut hittar han bajset och plockar upp det, med kommentaren "det var ju inte ens mycket" 

Jag tror inte det spelar någon roll för den som trampar i det och jag blir på riktigt upprörd över att jag när jag är ute och går med min hund som bara gör sina behov på gräs riskerar att trampa i andra hundars bajs bara för att deras ägare är lata/snåla, eller vad det nu annars kan bero på? 
Jag är höggravid med en mage i vägen, kan jag böja mig ner för att plocka upp efter min hund kan alla det. 
Jag ser inte fram emot när C är så stor och kan krypa eller gå på lekplatsen... 

Jag funderar väldigt mycket på vad jag kan göra åt detta problemet, det jag redan gör är ju att uppmärksamma när jag ser någon ägare som inte plockar upp men jag plockar också upp efter andra hundar när det ligger på platser där många går. Vilket jag inte borde behöva göra. 
Det ligger en del affärer i området där vi bor så jag tänker försöka hitta någon ledig tid där någon kan passa Leia så jag kan gå dit och prata med personal, kolla om jag kan få sätta upp någon skyllt, stå i djuraffären och fråga om kunderna kommit ihåg att köpa bajspåsar m.m 
Kanske skall ha med mig en bunt påsar som jag kan dela ut till ALLA hundägare jag möter för att få fler att uppmärksamma problemet. 

Hur funkar det där ni bor och har ni något tips på vad jag kan göra? 
Kanske låter jätte löjligt och som ett litet strunt problem men jag tycker inte det och i mina ögon borde det inte ens vara ett problem. 

(null)

(null)