Lillemannens rum än så länge

Redan när vi var här på visning blev vi så nöjda över det som vi tänkte ha som bebisrum, det ligger vägg i vägg med vårat sovrum, nära stora badrummet och det finns ett rum där vi kan förvara bra att ha saker precis bredvid. I alla fall jag kunde se stor potential med detta rummet. 

 
Varken jag eller Emil älskar dagens bebisrum, söker man på bebisrums inspiration är det vita väggar, vita möbler och möjligtvis lite gråa eller pastell färgade detaljer. Vi vill ha mer färg och mer liv, jag själv hade gul tapet med en bord med nalle puh på när jag var liten och lillens rum blir lite inspirerat utav det. 
 
Däremot tycker jag att det har varit svårt att välja färg till väggen, vi var inne på någon blå eller grön för att få in mer färg men jag tyckte det kändes konstigt. Vet inte hur jag skall beskriva det bäst men att bestämma att han skall ha blåa väggar kändes som att bestämma vem han är och det vet jag ju inte än. 
Så samtidigt kan jag förstår vitsen med att ha vita väggar, men vi ville som sagt ändå få in något med färg. Jag sökte runt på olika sidor och så fort jag såg denna gula färgen på Rusta bestämde jag mig, den kändes rätt.
Och om några år när han själv kan välja färg får vi bara måla om. 
 
Det blir tre väggar med färg och en vägg med tapet, på den blir det nalle puh, det sötaste som finns med andra ord och jag har verkligen snöat in mig på det sedan jag blev gravid, vill ha nalle puh på allt, överallt. 
 
Från början var tanken att ha sängen inne i sovrummet men med tanke på att jag hoppas kunna amma så har vi bestämt att vi skall ha spjälsängen precis bredvid våran säng så att han sover i sin egna säng men när han är tex hungrig kan jag bara flytta över honom. 
Vill helst inte ha honom sovande i våran säng med oss, vi har ett ganska tjockt och fluffigt täcke och många kuddar, Emil rör sig mycket i sömnen och jag sover som bäst när jag kan rulla ihop täcket runt mig plus ha en kudde mellan knäna. Vi får se när han väl är här men så känner jag just nu och då passar det perfekt med en bedsidecrib som sedan bara är att flytta in i hans rum när vi vill det. 
 
Något jag tycker är roligt är att läsa, så vi har redan hur mycket barnböcker som helst. Därför blir det inte bara en liten hylla på väggen utan ett större skåp där precis alla böcker får plats, när spjälsängen flyttar in dit är också tanken att köpa en skön fåtölj så man kan sitta bredvid och läsa eller för min del amma. 
Men tills dess kommer vi ha gästsängen där inne, den kommer stå bäddad med överkast och fina kuddar och se ut som en mysig soffa är tanken och när vi får gäster kan dem sova där inne. Kan vara smart också för då kan Emil lägga sig där inne någon natt om lillen är vaken mycket eller så. Vi får se men vi har även pratat om att gästsängen får stå kvar där inne även när C börjar sova där inne, i så fall skaffar vi självklart ingen fåtölj och skulle vi få gäster som vill sova kvar är det väldigt lätt att antingen flytta över spjälsängen i vårat rum eller låta honom sova i våran säng med oss en natt. 
 
Byrån vi har är väldigt liten och den är faktiskt Alex gamla, så tanken är att ha leksaker och annat pyssel i den och så får kläderna vara i en garderob ute i hallen bredvid både toaletten (skötbordet) och hans rum. Tror det kommer bli en jätte bra lösning för jag vill verkligen använda den byrån till något, så jag vill inte behöva köpa en större än i alla fall. 
 
Hade vi köpt lägenheten hade vi kostat på att lägga ett grått parkettgolv över den fula och tråkiga plastmattan som ligger där nu, men eftersom vi bara hyr struntar vi i det, tänker köpa någon mysig, mjuk och stor matta istället.
 
 

Såhär såg det tänkta bebisrummet ut när vi flyttade in, mörklila med svarta detaljer och hela rummet kändes bara trångt och instängt. 

 

Såhär såg det ut efter första lagret med vit grundfärg. 

Vi valde att behålla den lila tapeten under då den har ett fint mönster i sig som skapar lite liv. 
 
 

Andra och sista lagret med vit grundfärg. 

 

Första lagret med den gula färgen som heter Lemon och som är köpt på Rusta. 

 

Tredje och näst sista lagret med den gula färgen, där ser ni också mönstret som är i tapeten. 

 

Sista lagret med färg och tejpen är borta, nöjd! 

 

Såhär blev det med hans garderob, på första hyllan är det body's och byxor, på andra hyllan är det pyjamaser och strumpor. På den tredje hyllan är det tröjor, dregglisar och tunna mössor, på hyllan under är det koftor, tjocka mössor och tjocka ute "strumpor/skor/tofflor" 

Och längst ner ligger filtarna som sedan kommer få sina egna platser, i sängen, soffan och vagnen tex. 
 
 
Såhär såg väggen ut när vi dragit bort den lila tapeten, slipat och fixat inför att tapetsera. 
 
 
Blivande morfar kom hit på en lördag och söndag för att hjälpa oss att tapetsera, vi blev hur nöjda som helst och trots att Emil tyckte det var tråkigt att både måla och tapetsera så har han varit jätte duktig och det här med att tapetsera var verkligen hans grej. Är så himla nöjd med både tapeten och färgen och det blev verkligen jätte bra, trodde att den gula färgen skulle vara lite gulare och det var lite tråkigt först men nu känns det som att detta blev bättre. 
 
 
Denna fina lampan hittade jag för 50kr på Erikshjälpen, så nu hänger den i lillemannens rum, så himla söt och precis vad jag var ute efter!
 
 
Och såhär ser det ut i badrummet med skötbordet just nu, på översta hyllan ligger hans badhanddukar, ett överdag till skötbädden, olika salvor och tops. På den nedersta hyllan ligger längst in oöppnade paket med blöjor, våtservetter och servetter och längst fram ligger blöjor, våtservetter och servetter som är redo att användas. Tanken är sedan när C är här och vi vet hur vi vill ha det och vad som behöver vara lättåtkomligt att vi skall köpa plastlådor och sortera allt i, just nu tänker jag mig en låda för alla badgrejer, en för det som används vid varje blöjbyte och en med blandat som inte används lika mycket men vi får vänta och se hur vi gör sedan. 
 


Caspians rum är inte färdigt än, vi har kommit längre än såhär men tänkte dela upp det lite så att inlägget inte blir ännu längre. 
Vi är nöjda och det skall bli roligt att få fortsätta pyssla och dona där inne allt eftersom.