Gravid vecka 27

Om lillen: 

 
* han är nu ca 32 cm lång och i början utav veckan väger han ca 950gram och i slutet väger han ca 1075gram. 
 
* skulle han födas nu kan han andas luft och hans tarmar skulle klara av att ta emot modersmjölken. 
 
* han samlar på sig underhudsfett. 
 
Om mig: 
 
* hur stor mage man har beror på bebisens tillväxt, min kroppsbyggnad, längd och vikt, om jag fött barn innan och om jag samlat på mig mycket väska. 
 
* jag kan känna av rytmiska kittlingar och det är bebisen som hickar. 
 
* brösten kan vara spända och läcka mjölk. 
 
* många sover sämre på nätterna. 
 
Mina tankar: 
 
Får ständigt höra att jag har liten mage och jag har börjat tycka att det är skönt att jag är ganska liten, så länge det inte är för att lille mannen växer dåligt så är det helt okej för min del. Får dessutom höra att jag har en typisk pojkmage, den är toppig och syns inte bakifrån. 
Däremot märktes det när vi skulle åka hem från Grekland (då var jag i vecka 28) att mina jeans satt riktigt tajt pågrund utav all vätska jag samlat på mig. 
 
Mina fötter var hemska under resan, riktigt svullna och gjorde väldigt ont. Glad att jag bara hade det så i en vecka och slipper vara höggravid under sommaren. 
Mina fötter kommer säkert svullna i slutet ändå men jag slipper värmen i alla fall. 
 
Jag tror att jag har kännt när han har hicka men det har inte varit en stark känsla så att jag varit hunda procent säker på att det var just hicka. 
Men jag känner honom varje dag och natt, däremot syns det inte lika mycket utanför magen som innan då han sparkar neråt och där kan jag inte längre se mig själv, men ibland ligger han annorlunda och då syns det. 
 
Brösten står nog stilla i växten nu, upplever det så i alla fall och än så länge läcker jag inte. Vissa dagar har jag abslout ingen känsel alls i bröstvårtorna medan dem vissa dagar är hur ömma som helst. 
 
Vad gäller sömnen så sover jag precis som innan jag blev gravid, vaknar och behöver kissa runt 3 tiden på natten bara. 
 
Denna veckan har jag haft mycket sammandragningar, vissa har gjort ondare och jag har fått pausa det jag gör men vissa märker jag knappt av. Däremot får jag riktigt jäkla ont framåt eftermiddagen precis ovanför naveln på höger sida, kan vara så att lille man trycker där så att jag har ett inre blåmärke men om det är kvar när vi skall till barnmorskan nästa gång skall jag prata med henne om det. 
 
Det är mycket tankar nu och jag och Emil pratar mycket om allt och ingenting. 
Vi går snart in i tredje trimestern och det är inte alls lång tid kvar tills våran son är här på utsidan hos oss. Vi pratar om vad vi behöver köpa mer, hur vi skall planera ledigheten och hur första tiden kommer att bli. 
Om någon vecka skall vi ha möte angående olika barnförsäkringar så det är mycket viktiga saker vi håller på och bockar av. 
Jag gillar att skriva listor så vi skall sitta ner tillsammans nu i dagarna och planera både våra föräldradagar och exakt vad som skall handlas, när och vad vi vill ha för märken m.m