Tankar om 2019
Caspian har somnat så jag tänkte att jag skulle passa på och skriva ihop ett inlägg om våra planer, tankar och idéer inför detta nya året. 

För oss känns det som en ny början, vi avslutade förra året och började detta året på ett hemskt sätt och nu vill vi verkligen att det skall bli bättre och bättre.

Vi kommer lägga "lillasyskon" på hyllan ett tag, planen är att aktivt börja försöka igen efter sommaren men vi kommer inte skydda oss så blir jag gravid tidigare är det precis lika önskat och roligt.  

Men tanken är att jag skall börja plugga nu i januari, har två ämnen jag saknar för att kunna söka till högskolan och det känns skönt att få det gjort så att jag har den dörren öppen inför framtiden. Jag kommer läsa matte, svenska (det är dem två jag saknar) men även historia och naturkunskap för att studera på 100%. Kurserna är på distans men planen är nu att iallafall vara i skolan några för mattekursen, det är den jag är mest nervös inför. 
Vad jag skall göra när skolan slutar sista maj har jag ingen aning om. Men det får tiden utvisa. 

Caspian börjar förskolan och skall skolas in om exakt en vecka, det känns både sorgligt och roligt. Sorgligt för att jag vill vara med honom hela tiden, jag vill vara den som lär honom saker, den som ser honom utvecklas men det känns väldigt roligt då jag vet att han kommer trivas super bra där. Jag åkte hemifrån härom dagen utan Emil och Caspian och den känslan jag fick i hela kroppen när jag kom hem och Caspian kom gående mot mig med ett leende på läpparna kändes så magisk, det är den känslan Emil får varje dag när han kommer hem från jobbet och på något sätt så känns det väldigt roligt att jag nu kommer få den känslan varje dag när jag hämtar honom på förskolan. Det känns roligt att hans "egna liv" börjar nu.
Det känns också skönt att det inte kommer bli så många timmar nu ibörjan men jag vet inte riktigt hur många och hur vi skall lägga upp det fören på tisdag för det är då jag skall på upprop och får mitt schema.
Något som stressar mig lite är om han kommer klara att sova borta så med andra barn, vi får så hur det går under inskolningen annars har jag ju förhoppningsvis sådan tur med skolan att jag kan hämta honom innan vilan och så får han sova i lugn och ro i sin säng hemma istället. Vi får helt enkelt se och ta det som det kommer. 

En stor förändring som kommer ske i början på nästa vecka är att vi skall göra ändringar i våran kost. Caspian kommer inte direkt påverkas men jag och Emil har tänkt börja äta hälsosammare och börja röra på oss mer. 
Tanken är att plocka bort allt socker, vi är väldigt duktiga på att små äta och har alltid chips, godis, choklad hemma som går att äta när man blir lite sugen.
På söndagar kommer vi stå och fixa matlådor inför kommande vecka så vi inte trillar dit när vi blir hungriga och vill ha något snabbt. Det blir mycket köpe snabbmat i perioder just för att jag inte orkat laga mat och Emil kommer hem sent, så nu skall det göras ordentliga matlådor till lunch för både mig och Emil och även extra mat som vi kan värma på på kvällen ifall det varit stressigt och vi inte hinner/orkar laga mat så har vi något snabbt hemma redan istället för McDonalds. 
Vi äter även stora mängder potatis och pasta här hemma, nu talar jag för mig som är hemma på dagarna men ibland om jag inte orkar laga lunch ja men då är det super smidigt att bara stoppa in pommes eller bakpotatis i ugnen, eller koka pasta och ha pesto till. Jag tänker börja med att plocka bort pasta, potatis och bröd helt och hållet och sedan får vi se om det fungerar i det långa loppet. För mig känns det iallafall lättare att bara bryta rätt av och ta bort allt än att minska ner på mängden, då kommer jag nog lätt trilla dit och ta mer än jag borde. 
Istället kommer det bli mycket mer grönsaker vilket vi idag är dåliga på att få i oss, jag letar efter bra recept på snabba och enkla rätter och har än så länge hittat flera guldkorn som skall bli roliga att testa. 
Att göra egen müsli istället för att köpa flingor fulla med socker är blandannat något vi skall göra. 
Jag känner att jag vill bli hälsosammare, gå ner lite i vikt och få bättre vanor innan nästa graviditet. 

Finns det möjlighet för ett gymkort till mig (och kanske Emil också om inte han vill gymma på jobbet) ekonomiskt så vill jag jätte gärna börja gymma, annars får det bli mycket promenader och lite hemmaträning istället. 

Ett annat mål vi har för detta året är att verkligen komma igång och börja spara pengar, vi vill bort från hyreslägenhet och drömmen är att kunna köpa hus inom fem å/innan Caspian börjar skolan. Vi håller tummarna att vi lyckas... 

Ett annat mål jag har är att verkligen bo in oss i denna lägenheten, vi har flyttat runt så mycket och aldrig stannat längre än ett år men nu är som sagt planen att bo här tills vi köper hus och då vill jag trivas helt hundra med lägenheten. Vi har så mycket påbörjade projekt och dem vill jag avsluta, jag vill att vi går igenom rum för rum och ser vad vi vill göra och sedan börja bocka av. 
Det är grejer som att köpa skåpsluckor till en hylla, bygga klart våran hyllvägg, fixa tavlor och väggdekorationer till alla rummen så det inte är så vitt och kalt, köpa gardiner till Caspians rum, sy upp gardinerna i resterande rum, köpa matta till vardagsrummet, köpa nytt matbord, köpa en sänggavel, måla Caspians säng m.m 


Ett annat mål jag har är att börja umgås mer med kompisar, att hitta på mer saker utan Emil och Caspian så att dem får mer tid bara dem två. 
Jag vill göra mer spontana saker, jag är så taggad på att vara lite mer fri i tänket denna sommaren och verkligen njuta av att bara vara 23 åriga Emma. 

Sedan har jag som mål att hitta på massa saker med Emil och Caspian, min fina familj. Caspian kan gå själv nu, han pratar mer och mer och det skall bli så obeskrivligt roligt att hitta på saker ihop med mina favorit killar. Borås djurpark, Slottskogen, Liseberg, universeum, bondgårdar, bada och massa massa annat. 

Emils och mitt tänkt för detta året är att det verkligen skall vara Vårat år, vi skall njuta mer, hitta på mer grejer och njuta av att vara en familj på tre tills ett lillasyskon väljer just oss. 
Att få missfall tog hårt på oss båda och vi skulle inte klara av att gå igenom något likande nu direkt igen, kanske var det detta vi behövde för att inse att vi behöver bli gladare i det vi har. 

(null)

(null)