Caspian ska byta förskola
Nu är det bestämt att Caspian skall byta förskola, det känns väldigt tråkigt men samtidigt så himla skönt! 
Jag gillar verkligen den han är på nu, tycker om personalen jätte mycket! Men som sagt, detta ska bli så skönt. 
 

Jag sökte tre förskolor i fredags förra veckan och så gick vi och tittade på en förskolas gård/lekplats i söndags och både jag och Emil fick en jätte bra känsla. Igår fick jag ett mejl att han fått en plats i augusti på just den förskolan vi gillade i söndags så jag ringde upp dem direkt och så åkte vi dit alla tre igår och hälsade på. 

Fick en jätte bra känsla utav personalen och hur själva förskolan såg ut inne. 
Jag gillar att själva gården sitter ihop med förskolan så barnen behöver inte gå över någon väg för att komma ut och leka. Det var också lite större rum och kändes lite mer välplanerat inomhus. 

Så nu kommer han byta i augusti, känns skönt. Största fördelen är att den ligger 20 minuter närmare, promenad, enligt Google maps så jag slipper gå 2 timmar om dagen. Självklart  bra med motion men inte roligt när det tar så mycket tid när jag egentligen kan/vill vara med Caspian. 

Tänkte passa på och snabbt skriva ner mina åsikter kring att ha sitt barn på förskola.
Jag har en vän på Facebook som jag faktiskt slutat följa just för att denne personens åsikter är så starka och "jag har rätt", jag tycker att man gör precis som man vill och det familjen behöver. 
Hade jag fått bestämma hade jag haft Caspian hemma fram tills skolstart men det funkar inte. Dels för det ekonomiska men också för att Caspian hade blivit galen. Visst att jag då hade fått aktivera honom på ett sätt som förskolan gör och besöka öppna förskolor m.m men det märks såå tydligt att han behöver och VILL vara på förskolan och umgås med andra. Han blir lite ledsen när jag lämnar men när jag sedan kommer och hämtar honom så vill han knappt gå hem. 
Caspian har varit sjuk och hemma en del nu sista tiden och jag tycker om att ha honom hemma någon dag extra och det är då man märker att han klättar på väggarna här hemma, sömnen blir sämre, han äter sämre och framförallt så blir han så mycket mer gnällig och tjurig. I måndags var han tillbaka på förskolan och det märktes så stor skillnad. Jag vill ju verkligen bara att Caspian skall ha det så bra som han kan! 

Nu har ju jag möjligheten att ha honom hemma rätt mycket och det var ju en vecka där efter att han skolades in som både jag och Emil kände att han behövde vara hemma en tid och då hade jag honom hemma en vecka. Under den veckan hände det så mycket och då släppte talet mycket mer, han sov ca 3 timmar på dagen och ville ha mycket mer närhet. 

Jag tror att man behöver känna av sitt barn, och sin familj. Personligen så ville jag inte skola in Caspian på sin ett års dag, jag ville vänta lite. Något jag tyckte var viktigt var att han skulle kunna gå och göra sig mer förstådd. Så som tur var kunde jag ha honom hemma tills han kunde gå, prata lite och man såg på honom att han förstod mycket utav det jag sa till honom. Caspian utvecklades mycket just den extra månaden efter att han fyllde ett och han hann komma ur det stora utvecklingssteget som han var inne i när han fyllde ett. 
Men säg att nästa barn utvecklas på ett helt annat sätt, h*n kanske kan gå och tala mer innan sin ett års dag och då kanske h*n får skolas in lite tidigare än Caspian. Eller så är det barnet mycket blygare, senare i utvecklingen än Caspian och då skulle jag verkligen vilja ha det hemma något längre. 

Jag tycker att förskolan är en väldigt bra möjlighet för barnen, att få träffa mer barn men också att lära sig lyssna på och respektera anda vuxna utöver föräldrarna. Jag tycker att det är viktigt att barn redan i tidig ålder får lära sig att samspela med andra människor och då tycker jag att förskolan är en bra plats. Jag väljer att lita på den personal som jobbar där till 100%. Det kan inte vara lätt att ta hand om så många barn samtidigt och jag vill verkligen ge en stor eloge till dem. 
Sedan tror jag att många glömmer att personalen inte är där för att uppfostra ens barn, självklart blir det ju så till en viss del, men det är ju vad dem kommer med hemifrån som avgör vad barnen tar in på förskolan och vad personalen måste täcka upp, tror jag. 
För på förskolan sker situationer som jag som mamma kanske aldrig får möjlighet att se, jag uppskattar något enormt att det finns så fina människor som vill jobba på förskola som kan lära min son hur man skall bete sig mot andra människor när jag inte är med. Dem gör så gott dem kan och så gör jag så gott jag kan. 

Jag tror verkligen inte att förskola är skadligt för barn, jag tror att det är utvecklande och lärorikt för barnen. Men också roligt och spännande. Det är min bild utifrån hur det har varit med Caspian iallafall. 

Sedan tycker jag personligen att det är lite tråkigt och sorgligt att se små barn på förskola som går där hela dagar, säg från 06-17. Men det är helt enkelt så verkligheten ser ut för just den familjen, jag som utomstående har ingen rätt att dömma. Alla gör det dem anser bäst för sin familj. 

(null)