Vegetariskt recept
Jag och Emil vill börja äta mer vegetariskt, vanligtvis när vi gör det blir det sallader, linsgryta eller olika pastor men sist när vi var och handlade köpte vi med oss quornfiler.

När jag skulle tillaga dem igår hade jag en bild av hur jag ville ha det men jag sökte efter lite recept ändå och såg då att dem tydligen lätt blir väldigt torra och smaklösa, blev lite besviken och nervös, ville ju att dem skulle bli goda. 

Jag gjorde som jag tänkt med inställningen att blir det inte gott vet vi det till nästa gång, men oj oj oj. Det blev riktigt magiskt gott! 

Här nedanför har ni receptet, ni kryddar med vad ni själva vill och hur mycket, vi tycker om lite starkare mat så jag har verkligen inte snålat med kryddorna. Det som står inom parantes är exakt så jag gjort men det är också det ni kan ändra på beroenden på hur ni vill ha det. 

Ingredienser

  • Quornfiléer  
  • Soya 
  • Kryddor (salt, peppar, paprikapulver, lökpulver)
  • Krossade tomater 
  • Chili sås
  • Sambal oelek 
  • Creme fraîche 

  • Sötpotatis 
  • Potatis 
  • Rödlök 
  • Olja 
  • Kryddor (salt, peppar, vitlökspulver, paprikapulver) 

  1. Skär potatis och rödlök i önskad storlek, lägg på en plåt och häll på olja.
  2. Krydda med dina favorit kryddor och ställ sedan in dem i ugnen. 
  3. Jag hade inne dem i ca 40 minuter men det beror på storlek på bitarna och hur mycket färg du vill att dem skall ha.

  1. Stek dina upptinade filéer, jag stekte tre var men vi blev proppmätta på varsin. Krydda med valfria kryddor, snåla inte, jag hällde lite soya på varje file. 
  2. När dem fått lite färg så häll på krossade tomater, valfri mängd chili sås (en stor sked) , creme fraîche (en stor sked) och sambal oelek (en liten sked) 
  3. Krydda såsen och rör om. Den skall koka och gotta till sig, jag ville ha den tjock så jag hällde bara på pytte lite vatten och så fick det koka sig tjockare.

Klart, det blev verkligen så gott! 

(null)