Mina tankar
Jag brukar inte skriva om mina tankar och åsikter här på bloggen, är lite för rädd att trampa någon på tårna och för att det skall misstolkas. Framförallt om det är något jag egentligen inte kan jätte mycket om utan mer bara har några tankar och funderingar om. 

Men nu känner jag att jag måste ventilera lite, för det är så jag ser på min blogg, lite som en dagbok där jag kan ventilera och skriva ut om min dag. Jag är nämligen sådan att om jag börjar tänka på något så fastnar det väldigt lätt och så tänker jag på det non stop, bygger upp meningar och kan inte släppa det fören jag fått ur mig det ordentligt. 

Som ni säkert vet så närmar sig valet, jag vet faktiskt inte vad jag skall rösta på än men jag vet klart och tydligt vad jag inte skall rösta på. 
Anledningen till varför jag skriver detta inlägget är för att jag fått reda på att många i min omgivning skall rösta på just SD, självklart får man rösta på vad man vill men jag tycker att man skall ta sig en funderare och verkligen tänka ett steg längre varför man vill rösta på SD, för mig finns det nämligen fler anledningar varför man inte skall rösta på dem än vad det finns anledningar att rösta på dem. 

Varför det väckt så mycket tankar hos mig just nu och varför det påverkar mig så mycket att kompisar skall rösta på dem beror på Caspian. Vill jag verkligen att dessa människor skall vara en del av Caspians vardag, när deras syn är så tvärt emot min och Emils?
Vi vill uppfostra Caspian till att förstå allas lika värde, det spelar ingen roll vart man är född, vilken hudfärg man har, vem man älskar eller vem man vill skaffa barn med. Vi vill lära Caspian att acceptera alla människor, att hjälpa andra människor och visa kärlek och omtanke mot alla som behöver det. 

Jag får ont i magen när jag tänker på att våra kompisar skall rösta på SD, att dem skall rösta på ett parti som går emot allt det vi vill lära Caspian. 
Att dem vill ta ifrån Emil sin rätt att som pappa vara hemma och ta hand om sin son, vet dem om det när dem själva sitter och leker och busar med Caspian? 
Vet dem om att dem vill införa sambeskattning vilket innebär att det som kvinna skulle bli mindre lönsamt att jobba, att man som kvinna skulle halka efter ännu mer löne, karriär och pensionsmässigt. Ändå vet jag flera tjejer som skall rösta. 
Vet dem om att Sd vill sänka gränsen för att få göra abort? Vad händer när det är just dem som står där med en oönskad graviditet och man redan har passerat vecka 12? Jag själv skulle aldrig göra abort men alla tjejer borde ha rätten att bestämma över sin egna kropp. 
Hur skall jag visa Caspian att kärlek är kärlek oavsett om man älskar någon av samma kön, för enligt mig sitter inte kärleken i könet utan i själen, hur skall jag få honom att känna sig accepterad och älskad om han är en tjej när våra kompisar skall rösta på ett parti som inte tycker att detta är okej. 

Jag är som sagt inte djupt insatt i politik och det är ett ämne som inte riktigt tilltalar mig, något som däremot tilltalar mig är allas lika värde. Jag är inte insatt i vart dem ställer sig i frågor om miljön, skolan eller sjukvård men detta ovan är det som får mig att reagera utifrån min roll som mamma. 
Självklart kommer jag uppfostra Caspian enligt mina och Emils åsikter oavsett vad våra kompisar röstar på, men frågan är ju då vilken roll i Caspians liv dem kommer ha. 

Meningen med det här inlägget är väl att jag tycker att alla skall tänka ett steg längre. Funkar det verkligen att rösta på Sd när man har en partner som inte kommer från Sverige, funkar det verkligen att rösta på Sd när man har nära kompisar som är lesbiska, funkar det verkligen att rösta på Sd när man har barn eller syskonbarn. Ja för dig kanske det går bra, men hur kommer din handling påverka människor i din närhet?
Enligt mig är det inget att skryta om att man skall rösta på SD, tvärt om, så väcker det många frågor hos mig. 

Hoppas ni förstår vart jag vill komma med det här inlägget, har ni bra sidor där jag kan lära mig ännu mer inför valet uppskattas det enormt, men har ni bara taskigt att säga är det inte ens någon idé att skriva det till mig. 

Kram 

(null)
Denna fina killen förtjänar att få växa upp i ett samhälle fullt av kärlek och förståelsen för andra människor.