Gravid lista
Hittade denna lista här  och tänkte att jag skulle ta och svara på den. 
 

Vilken vecka är du i nu?

Jag är i vecka 33, alltså 32 fulla veckor och 2 dagar.

 

När är du beräknad?

Lillemannen är beräknad den 14 November så det är alltså inte alls lång tid kvar, ca två månader tills han är här ute hos oss.

 

 När fick du reda på att du var gravid?

Fredagen den 10 Mars plussade jag för första gången, kan säga att jag tog många test då jag blev så paff och inte trodde på det.

 

Hur gamla var du och din partner då?

Jag var 21 år och Emil var 19.

 

 

I vilken vecka var du då?

I vecka 5, fyra fulla veckor och två dagar. Galet länge sedan nu.

 

Hur tog du det?

Jag blev som sagt väldigt paff, jag hade inte känt några direkta tecken som fick mig att tro att jag var gravid utan jag testade mest för skojs skull och för att jag hade en konstig känsla i kroppen. Dessutom var jag så säker på att det skulle ta så mycket längre tid att bli gravid så jag var väldigt förberedd på ett negativt svar, vi hade bara försökt sedan Januari och jag ville inte hoppas för mycket. 

 

Mådde du mycket illa i början?

Usch ja, jag mådde väldigt illa hela tiden, spydde mycket och var aldrig hungrig eller törstig. Gick ner 10 kilo på två veckor och fick åka till gynakuten och få dropp då jag var så uttorkad. Fick medicin i samband med det och dem hjälpte faktiskt, illamåendet försvann dock inte helt fören runt vecka 20.

 

Hade du mycket halsbränna?

I samband med att jag mådde så jäkla illa så hade jag en del, men ändå inte jätte mycket. Värst blev det om jag var iväg och åt middag då jag satt upp längre stunder men också om jag blev kall, vet inte varför men så var det.

 

Är du känslig?

I början utav graviditeten så hade jag en del humörsvängningar, kunde skratta åt något roligt och sedan i nästa sekund stor gråta och sedan blev jag arg för att jag var så ledsen. Men det försvann och det är inte förens den senaste veckan nu som det kommit tillbaka till viss del. Jag gråter inte mycket men jag kan bli så arg på Emil, säga en kommentar och sedan går det över och då ber jag om ursäkt. 

Men jag vet inte om jag kan kalla det för känslig, aja, ibland är jag inte mig själv i humöret iallafall.

 

När kände du bebisens första sparkar?

Första gången var runt vecka 15, vi satt i bilen på parkeringen utanför Coop på Backaplan och jag kände som ett fladder i magen. Dröjde dock till efter vecka 20 tills jag kunde känna sparkar och då kunde även Emil känna dem. 

 

 

Är du ofta orolig?

Nja, det är klart jag kan bli orolig ibland men jag har enda från början sagt att det som händer händer och så har jag verkligen känt, det har inte bara varit något jag sagt. Men ibörjan var jag orolig för missfall och nu är jag ganska rädd att hans hjärta skall sluta slå innan förlossningen, det här med att han kan vara sjuk eller bli sjuk sedan är inget som oroar mig än, tack och lov. 

 

Sparkar bebisen mycket?

Det är väldigt olika, han är som piggast på morgonen och kvällen och ibland känns det som att han försöker ta sig ut genom huden på magen. Men den senaste veckan, sedan han troligtvis vände sig, så känner jag honom betydligt mindre, inte så att jag blir orolig för jag känner honom flera gånger om dagen men hans rörelser har bara blivit svagare och ändrat sig lite, inte konstigt med tanke på att han ligger med huvudet nedåt nu. 

 

Har du fått bristningar?

Än så länge har jag inte fått några alls, varken på magen, rumpan, låren eller brösten. Trodde jag fått på brösten men det var nog bara gamla bristningar som syntes mer när brösten växte och så la jag inte märke till dem fören nu.

Har du foglossning?

Ja och det fick jag väldigt tidigt, min första barnmorska trodde inte på mig när jag trodde att jag hade foglossning men när jag gick till en sjukgymnast ,eller vad hon nu var, i vecka 14 tror jag , så bekräftade hon att det var foglossing. Idag har jag faktiskt mindre problem med det än vad jag hade i början men däremot när jag väl har ont nu så får jag väldigt väldigt ont och vissa dagar har jag knappt kunna stödja på mitt högra ben.

 

Har du sammandragningar?

Ja och även detta började i tidiga veckor och det trodde inte heller min första barnmorska på, men det bekräftades utav en läkare på gynakuten då när jag gått ner 10 kilo. Jag får väldigt lätt och ofta sammandragningar men som tur är är det många som jag knappt märker av alls, vilket är väldigt skönt.

 

Hur vill du att din förlossning ska se ut?

Jag försöker att inte måla upp en för klar bild i huvudet då jag inte vill bli besviken på min riktiga förlossning och jag håller faktiskt på och skriver ett längre inlägg om just detta som kommer komma upp när jag är i vecka 35, så om några veckor. Men jag önskar att få föda vaginalt och med bara lustgas och ett varmt bad som smärtlindring.

 

Hur många ultraljud har du gjort?

Vi har faktiskt varit på 3 stycken ultraljud, ett i vecka 10 och sedan ett några veckor senare när jag var på gynakuten. Sista ultraljudet gjordes i vecka 21 och det var Rutinultraljudet där alla kontroller utav bebisen gjordes, som tur är har allt sett bra ut alla tre gångerna.

 

 

Vet du vad det blir för kön?

Tjejen som gjorde RUL var väl 85 % säker på att det är en pojke så det är det vi räknar med nu, är det dock en flicka som tittar ut vore det minst lika roligt.

 

Hur gammal kommer du vara när bebisen kommer?

Jag kommer fortfarande vara 21 år precis som när jag plussade men Emil har däremot hunnit fylla år och kommer därför vara 20 år när förlossningen är.

 

Vilka är dina favoritkläder?

Oj, svår fråga, jag tar på mig det som passar över magen, brösten och rumpan och så får jag vara glad sedan. Men min amningsbh som jag köpte på Ullared bor jag i, den enda bh'n som passar nu. 

 

Vad är dina favoriträtter?

Hm, under sommaren så var jag konstant sugen på grillat kött eller lax, det var den där rökiga smaken jag ville ha men nu har jag nog ingen favoriträtt, förutom pommes med ketchup. Några saker jag däremot har varit och fortfarande är sugen på är Cola, chokladmuffins och McDonalds mjukglass med chokladsås på. 

 

 

Vad tycker du inte om i matväg?

Att behöva tillaga kyckling gör mig så illamående, usch och fy så vidrigt, men när det sedan är tillagat är det inga problem att äta. Något jag inte ätit sedan någon vecka in i graviditeten är linsgryta, en utav mina favoriträtter innan som förstördes helt för mig då när jag mådde så illa. 

Vilken sovställning är bäst?

Någon utav sidorna men ibland går även ryggen bra, ingen är direkt skönare än den andra så det tar en lång stund innan jag somnar och jag byter sida många många gånger under natten. 

 

Övriga tankar:

Att jag är mer än redo att han skall komma nu, längtar så obeskrivligt mycket och varje natt drömmer jag om förlossningen och att han är här hos oss. Tänker mycket på framtiden, tex så är det julafton ca en månad efter att han ploppar ut och det skall bli så mysigt, tänk alla saker vi skall få uppleva för första gången ihop som familj. Längtar tills han är större och faktiskt kan ha kul på lekland, djurparker, tivolin, teater m.m, vill att han skall få uppleva så mycket och något jag vill att vi som familj skall göra är att resa, hoppas att vi kan få det att funka. Tänker även mycket på traditioner och att vi skapar våra egna rutiner och så, åååå så roligt. 

Något som jag och Emil pratar en del om är hur bortskämd med kärlek lillen kommer bli, han kommer få världens finaste mostrar och en väldigt omtänksam morbror men även så himla många härliga relationer som inte är inom familjen. Tänk så roligt han kommer ha sedan med alla Emils killkompisar som redan nu "bråkar" om vem som borde vara gudförälder. Att han har en kusin som är ca 11 månader äldre än honom och att han kommer ha en kusin som är ca 3 månader yngre, tänk vad roligt dem kommer ha ihop sedan!