Gravid vecka 35

Om bebisen: 


• han är nu ca 44cm lång och väger i början utav veckan ca 2,38kg och i slutet utav veckan ca 2,56kg. 

• det centrala nervsystemet och matsmältningsapparaten är nästan helt färdig utvecklade. 

• han fyller nu ut nästan hela livmodern. 

• fingernaglarna är färdig växta. 

• barnets benmärg börjar producera röda blodkroppar nu. 



Om den gravida: 

• broskbensfogarna i bäckenet mjukas upp pågrund utav ämnet relaxin som gör att man kan få ont i ryggen eller bäckenet. 

• nu kan vara en bra idé att skriva ett förlossningsbrev. 

• nu är det vanligt att öka i vikt, ca ett halvt kilo i veckan och utav det går ca 300gram till barnet. Går du upp mer kan det bero på vätska som samlas i kroppen. 

• många får halsbränna, känner att magen är full, behöver kissa oftare och sover sämre. 



Mina tankar: 


Jag har denna veckan haft väldigt ont i höften och nu när jag läste om första punkten förstod jag varför, tur att det inte gör ont hela tiden. 
Utöver det så har jag märkt av halsbränna, min mage är stenhård hela tiden men den känns inte direkt full bara för det utan det är nog sammandragningar som gör att den är hård, jag kissar inte oftare men jag sover väldigt mycket sämre. 

Jag har inte vägt mig sedan förra veckan så vi får se imorgon hos barnmorskan men mycket möjligt att jag gått upp lite. Återkommer om det. 

Något annat är att jag mått väldigt illa, haft en konstig känsla i kroppen, brösten har gjort väldigt ont, det är ett väldigt tryck nedåt och mina flytningar är mer rinniga än vanligt och i större mängder. 
Tror allt det ovan beror på att förlossningen närmar sig och jag är så spänd, vill att något skall hända nu nu nu, så häftigt att se hur kroppen fungerar.