Gravid vecka 23

Om bebis: 



* han är nu ca 28 cm lång och väger i början utav veckan va 465g och i slutet utav veckan ca 550g.

* hörseln förbättras och han kan nu urskilja ljud inifrån och utifrån min kropp. När han föds kommer han känner igen era röster.

* barnet hickar ofta i magen och det kan kännas starkare nu, känns igen som ett rytmiskt dunk. 

* livmodern når ovanför naveln.

* redan nu har han en chans att överleva om han föds förtidigt. 


Om mig: 

* du kan uppleva förstoppningen eller halsbränna eftersom magen växer.

* ligament som håller upp livmodern töjer sig och kan orsaka obehag i sidan utav magen. 

* man uppfattar rörelser mer nu och kan ibland urskilja hur bebisen ligger och om det är en fot eller ett knä som sticker ut.

* vissa blir sjuka ofta och det beror på att immunförsvaret blir sämre när man är gravid. 

* vid stress frigörs hormoner som åker över till bebisen i moderkakan, när din puls ökar ökar också bebisens. Därför skall man tänka på att ta det lugnt, stress kan orsak en tidig förlossning. 

* hos många gravida ökar sexlusten då mer blod cirkulerar i kroppen. 


Mina tankar: 

Förstoppning har jag känt av lite grann men ingenting som har varit jobbigt än, hoppas att både förstoppningen och halsbrännan håller sig borta. 

Vad gäller ligamenten som kan orsaka obehag i sidan utav magen så är det något jag har känt av i många veckor, framförallt när jag sover och skall byta sida, då gör det något fruktansvärt ont. 

Jag känner verkligen av honom mer och mer och det blir bara starkare och starkare, vilket Emil också kan intyga som har fått känna några riktiga sparkar och buffar. Jag känner honom mest på morgonen, kvällen och natten, när jag ligger ner med andra ord. Men varje gång jag vaknar på natten känner jag buffar och ibland känns dem väldigt strakt så att jag har lite svårt att somna om. 

Jag som brukar bli väldigt lätt sjuk har klarat mig undan sedan jag blev gravid, jag har lite ont i halsen till och från och ibland känner jag mig febrig men det är allt. 

Hos mig har sexlusten verkligen inte ökat utan försvunnit helt, jag har ont i precis hela kroppen vilket är väldigt jobbigt och det påverkar abslout lusten. I början var det illamåendet och att jag var så matt och nu är det smärtan som säger nej, stackars Emil. 

Det här med stressen och hjärtklappningen gör mig väldigt ledsen, för varje kväll, natt och morgonen innan jag skall till jobbet ligger jag vaken med panikångest och hjärtklappningen som heter duga, det lilla jag lyckas sova är väldigt oroligt och då drömmer jag mycket mardrömmar som också ger mig hjärtklappning. 
Jobbet är en väldigt stor stressfaktor just nu eftersom jag får så ont och blir så nedstämd när jag är där och jag hatar att det påverkar min lilla kille där inne. 

Update: är sjukskriven nu i en månad så jag hoppas att jag skall sluta stressa så mycket nu.