Gravid vecka 21

Tiden flög ju plötsligt iväg nu när jag blev flyttade några dagar, men idag välkomnar jag vecka 22 och ni får läsa om hur min korta vecka 21 har varit. 


Om bebisen: 

* barnet är runt 25 cm långt och väger i början utav veckan ca 290g och i slutet ca 360g.

* alla organen är bildade men det dröjer flera veckor innan alla kan fungera. 

* den kan höra och reagera på ljus. 

* skulle inte kunna leva utanför min mage än.

* nu överföra antikroppar från mitt blod till lillens blod.



Om den gravida: 

* man kan nu känna livmodern nära naveln.

* brösten kan börja läcka råmjölk. 

* bäckenet börjar bli mer rörligt pågrund utav hormoner. 

* många kan bli svullna om händerna, benen och fötterna, framförallt på kvällen. 


Mina tankar: 


Jag tycker det känns svårt denna veckan att säga hur jag känt eftersom det krockat lite med förra veckan. Men jag känner livmodern ovanför naveln och på rutinultraljudet kunde vi se att lillen som inte är så liten låg med sina fötter precis ovanför min urinblåsa och med sitt huvud ovanför min navel så när barnmorskan tryckte där kunde man se på skärmen att det rörde sig. 

Brösten läcker inte än men jag ser att bröstvårtorna har ändrat form lite, svårt att förklara men jag tycker det händer något med brösten varje dag. 

Ja, denna veckan har jag på kvällarna haft jätte ont i bäckenet och mina fötter och händer svullnar och känns hårda efter en lång dag. 
Kanske är därför jag vaknar och känner ett obehag i dem på nätterna (som jag skrev om i vecka 20 uppdateringen) för då känns dem jätte torra och det lixom pumpar och spänner i dem. 

Magen känns större, på bild tycker jag inte att den är stor än men i verkligheten och när jag har kläder på mig så känner jag mig abslout större än innan. 

Denna veckan fick jag lyssna på hans lilla hjärta, träffa våran nya barnmorska vi skall ha fram till förlossningen och även skriva upp mig och Emil på tre kurser som är i oktober. Så spännande!