Caspian 1 månad
Tänk att våran lilla kille är en månad nu, helt galet hur fort tiden går och ibland tycker jag att han är så stor och i nästa sekund så liten. 

Läste på nätet lite om vad som brukar vara normalt för en en månaders bebis så tänkte jag skulle skriva lite om hur Caspian är nu. 

Han har kunnat fästa blicken i lite över en vecka, han vill ha mycket ögonkontakt och hans ögon blir bara mer och mer vakna och pigga för varje dag. Något han älskar är ljus, första tiden hemma när han blev lite orolig funkade det alltid att ställa sig och låta honom titta på något dovt ljus så lugnade han sig. 

I lördags (den 23/12-17 när han var tre veckor och 6 dagar) var vi hemma hos hans farmor och farfar och skulle äta mat. Emil satt och höll honom så att han lixom satt framför honom på bordskanten och så busade han med honom och helt plötsligt fyrar han av sitt första medvetna leende, Emil fortsätter och Caspian ler igen och igen. Sååå gulligt! Sedan dess gör han det hela tiden och det värmer verkligen ens hjärta. Favoriten är pappa och alla hans grimaser och ljud. 

Jag har börjat ha sångstund med honom så ofta det hinns med, sätter på en lista med barnlåtar på Spotify på tvn och så har jag Caspian sittandes mot mina ben i soffan och så sjunger jag och gör rörelser med hans armar, ben och bara busar. Då verkligen tittar han på mig, ler och han visar verkligen med hela kroppen att han har roligt och han är nöjd jätte länge. Favoriten är nog Hjulen på bussen och björnen sover. 

Vad gäller sömnen så står det att det är normalt att en en månaders bebis sover 14 timmar om dygnet och både jag och Emil reagerade på hur mycket det var. Det stod också att det är vanligast att dem sover runt 3 timmar mellan varje amning och nej det gör inte våran kille. Det är jätte olika dag till dag men det känns inte som att han sover så mycket i alla fall, vi tänker försöka ta tid varje gång han sover nu bara för att se. 
På dagarna har han inte någon riktig rutin utan allt beror på vad vi gör men nätterna är det ändå lite mer rutin på. Vanligtvis vaknar han runt 02-03 och byter blöja och äter, vissa nätter vaknar han igen vid 05-06, sedan vaknar han igen vid 08-09 och vaknar han inte där vid 05-06 så vaknar han istället vid 07-08. 

På förmiddagarna är han verkligen så nöjd och vaken, trivs med att sitta i antingen gungan eller babysittern medan vi fixar frukost, städar och bara är. Framåt eftermiddagen/kvällen börjar han blir lite mer närhetskrävande och då blir det amning alltifrån en gång i timman till en gång var tredje timma och då snackar vi inte om en kort amning på ca en kvart utan lääänge. Då sover han bara i samband med amningen i korta stunder och helst med bröstvårtan kvar i munnen, ibland vaknar han i panik och skriker för att han inser att han släppt bröstvårtan. 

Jag som var så bestämd med att han inte skulle sova med oss i sängen när jag var gravid ändrade mig helt när han väl var här. Största anledningen nu är för att han ammar och det underlättar att han ligger bredvid mig hela tiden men i början handlade det om att jag var så svag efter förlossningen. Första tiden orkade jag knappt hålla i Caspian och Emil fick hjälpa mig med allt, att gå i trappan var lixom som att bestiga ett berg och jag orkade inte flytta honom från sin säng till mig varje gång han ville äta. Men jag tycker det funkar jätte bra, både jag och Caspian sover typ samtidigt som han äter och eftersom jag sover så himla lätt vaknar jag lätt. 

Han är verkligen jätte lugn, tyst och det är väldigt sällan som han skriker. Att byta blöja är inte roligt så då får man höra lite klagande ljud och på kvällarna kan han bli lite smått förbannad när mamma behöver gå på toa eller liknande och han bara måååste ha bröstvårtan. Det är några nätter han har varit sådär övertrött som han har skrikit lite och då har det oftast funkat att vagga honom till sömns. 

Både jag och Emil var överens om att vi inte ville ge napp, helst inte alls men framförallt inte i början. Men vi har en väldigt sug glad kille som redan från start sög mycket på tummen. Så tillslut testade vi nappen, hellre att han använder napp än sin tumme för utifrån vad jag har läst och hört så är det svårare att få barn att sluta med tummen än napp. Ibland funkar nappen jätte bra men oftast inte, så han använder den nästan bara en gång i vecka typ.

Det är en pratglad bebis vi har och han pratar även sjukt mycket i sömnen, skall bli så roligt sedan när han kan härma ljud och börjar träna sin röst. 

Han är ganska stark i nacken och det är så häftigt att se vilken skillnad det är om man jämför mot första dagarna. Vi har inget bra babygym så det är vi lite inne på att införskaffa men vi får se. 

Första veckan var han väldigt frusen utav sig och hatade att vara naken men nu är det verkligen tvärt om. Hans händer och fötter kan vara lite kalla i bland men annars så är gan väldigt varm och svettas mycket vid amning. Därför är han mycket naken när vi bara är hemma, ibland blir det bara en dregglis och strumpor, haha sötis. Han har börjat dreggla något otroligt mycket, det bara rinner ibland, googlade och jag hoppas väl på att det är för att magen börjar fungera bättre och annorlunda och så att det inte är tänder på gång än. 

Vi var hos barnmorskan idag och han väger nu över fem kilo, 5110 gram för att vara exakt, däremot mätte nog förra barnmorskan fel för denna gången var han bara 55cm lång och inte nästan 57cm som det blev förra veckan. 

Han har ganska mycket hormonplitor och torra partier i ansiktet, öronen och även lite i hårbottnen så vi fick tips på en salva som vi nu skall smörja in honom med och så hoppas vi att det blir bättre snart! Det är helt normalt för bebisar att få såhär men hon tyckte att vi kan hjälpa honom nu då det kan klia och irritera honom. 

Emil har nu varit hemma en månad så efter nyår, den andra januari, början han jobba igen. Vi har haft det jätte mysigt och det har verkligen varit guld värt att ha honom hemma såhär länge, jag har återhämtat mig från förlossningen och vi båda har hunnit lära känna vårat barn och komma in i rollen som föräldrar. 
Det kommer kännas tomt och lite små jobbigt att inte ha honom hemma men det skall samtidigt bli mysigt och roligt att vara ensam med min fina lilla kille. Jag har tänkt vara med i en föräldragrupp och det ser jag verkligen fram emot, skall bli roligt att träffa lite andra föräldrar, kanske även några unga mammor. 

Jag hade bestämt att jag skulle ta fina bilder igår den 26 när han var exakt en månad men jag hann inte och jag har inte hunnit idag heller. Får försöka prioritera det på fredag! 

(null)

(null)