Gravid vecka 25

Om bebisen: 


* han är nu ca 30 cm lång och väger i början utav veckan ca 680 gram och i slutet utav veckan ca 790gram.

* näsborrarna börjar öppna sig.

* många bebisar rör sig mycket medan vissa rör sig lite mindre. 

* ögonen är fullt utvecklade och har ögonfransar men ögonlocken kommer vara stängda fram till förlossningen.

* anlaget till dem permanenta tänderna bildas nu. 


Om mig: 

* livmodern är ungefär två till tre fingerbredd ovanför naveln. 

* livmodern är lika stor som en fotboll.

* många upplever att kissignödigheten, tröttheten och yrseln börjar komma tillbaka.

* det är vanligt att man vaknar på nätterna utav kramp i vaderna.

* alla har olika magar och för vissa börjar det inte synas förens nu medan vissa har haft jätte stor mage i flera veckor. 

* från och med nu är det viktigt att man känner fosterrörelser varje dag, så det är bra att lära sig barnets dagsrytm och vara observant om det rör sig mindre någon dag och då kontakta sin barnmorska eller förlossningsavdelningen.


Mina tankar: 

Det märks att han börjar bli större och tyngre och ibland ligger han väldigt jobbigt så att det blir jobbigt för mig att gå och resa mig upp m.m 
Jag är abslout en utav dem som har en liten mage och det är som jag skrivit om innan något som jag mår lite dåligt över, men samtidig är jag tacksam då jag läst mycket om att det är så jobbigt med en stor mage. 
Denna veckan skall vi till min barnmorska och då skall vi mäta magen för första gången, får se vad hon säger då. 

Jag upplever att jag kännt av honom mindre nu i några dagar, inte så att jag blir orolig för jag känner honom fortfarande men inte på samma sätt och inte lika ofta. 
Jag känner av när han rör sig mer, tex när jag promenerar eller sitter upp, och jag känner sparkar som är riktade inåt i magen och mot blåsan men det är inte lika mycket rörelse som känns utanpå magen eller som syns längre. I några dagar precis innan denna period med mindre rörelser började såg jag honom röra sig i magen och Emil kände några rediga sparka, då visste jag att så fort jag la mig på rygg så började han röra sig men nu så är det inte så längre. 
Jag känner honom som mest på kvällen i sängen när jag ligger på sidan och skall sova. Skall prata med min barnmorska om det på torsdag. 

Skulle inte riktigt säga att jag vaknat utav vadkramp men när jag är vaken på natten/morgonen och sträcker på mig känner jag att det är pågång och måste sluta sträcka mig. Jag känner lixom själv att om jag sträcker ut benen mer och spänner dem så kommer jag få kramp. 

Annars har vecka 25 varit lugn, tiden går så obeskrivligt fort bara!