Fredagen i Grekland
Klockan ringde 06.00, vi packade det sista i ryggsäcken och så gick vi långsamt bort till busshållplatsen.
Det var nämligen dags för andra utflykten, och denna till Meteora.

Vi åkte buss i lite mer än en timma innan vi stannade på ett 24/7 café ovh köpte frukost, därefter började själva guidningen.
Hon berättade :
* Att bergen vi åkte förbi gränsade till Albaninen och att många i byarna kommer från just Albaninen då det var en stor kris där 1997 som gjorde att dem färdades över bergen och byggde upp sina nya liv i Grekland.
Nu när det är och har varit en kris i Grekland är det många som åker till Tyskland och jobbar i några år för att sedan åka tillbaka till bergen, så folket som bodde där har en särskild relation till Tyskland då flera generationer har åkt dit för att jobba.

* Folket i dessa områden har inte råd med bilar längre, bensinen kostar som i Sverige men lönen ligger på ca 5000kr i månaden.

* Nästan allt kött i denna delen utav Grekland kommer ifrån gårdarna i dessa bergen, och dem lever på att odla och föda upp eget.

* För ca 10 år sedan tog denna resan till Meteora ca en hel dag men sedan dem byggde den nya motorvägen tar det ca 4 timmar istället.

Vi åkte sick sack upp längst bergen och överallt var det små lådor som var minneslådor till folk som dött i olyckor, väldigt hemskt och vi höll faktiskt själva på att bevittna/vara med i en krock. Vi åkte i en stor buss och folket som kom i sina bilar ville köra fortare, väldigt mycket för fort, så i en kurva och uppförsbacke kommer en bil och kör om oss och det är precis på sekunden att hen hinner svänga inn innan mötande kommer. Jag vet att man ibland kan säga att något var riktigt nära och så överdriver man lite, men tro mig, detta var inte ett sådant tillfälle utan det var verkligen på håret att hen hann.

Väl uppe på berget släppte bussen av oss och så skulle vi få gå sista biten till klostret. 110 trappsteg ner och sedan 200 trappsteg upp, mina fötter var ännu en gång inte så glada men det gick faktiskt väldigt väldigt bra.
Vi var i det största klostret i Meteora där det just nu bor 3 munkar, när vi kom dit fick vi gå en rundtur med guide som berättade att dem varje morgon ringer i en trä"pinne" innan dem ber i 3 och en halv timma. Efter det gör dem sina sysslor innan dem på kvällen ringer i en metallklocka och sedan ber i 4 och en halv timma.
Vi fick besöka flera rum där man inte fick fotografera, bland annat själva bönerummet och ett museum.
Inne i museet kunde man se bland annat vad dem hade på sig under andra världskriget, man kunde läsa om vissa händelser och så kunde man se vissa döda munkar's skelett. Dem begravs nämligen i 3 år innan dem grävs upp och så förvaras deras skelett inne i klostret.

Utsikten var magiskt och när vi var färdiga i klostret åkte vi bussen en liten bit till och där hade vi panorama utsikt över hela Meteora, bland annat en pelare där dem spelade in några scener i James Bond filmen For your eyes only år 1981. Jag vågade inte gå längst ut pågrund utav mina fötter men Emil var så modig, usch det var obehagligt att se honom stå på kanten.

Det var många som tittade på min mage och alla var lite extra snälla mot mig, en kvinna som var med på resan som kom ifrån Australien var jätte imponerad och våran guide frågade mig flera gånger om jag mådde bra och om jag drack ordentligt. Har nog inte varit många gravida i vecka 28 som gjort denna resan.

Påvägen ner från berget åt vi mat på en restaurang och jag tog moussaka, smakade helt okej men inte jätte gott heller.

Efter matstoppet åkte vi till Metsovo, en utav Greklands skidorter, det var så häftigt längst vägen dit för helt plötsligt förändrades klimatet och det såg nästan ut som att vi var i Sverige, bergen var klädda med bland annat lönnträd och granar.
Husen såg mer ut som Alphus än typiska grekiska hus och våran reseledare hade sagt åt oss att ta med oss en tjockare tröja då det är kallt där, men det var 26 grader och jag och Emil tyckte det var så skönt och behagligt.
Vi köpte med oss två flaskor vin och en ost, en hounungsnurra plus lite presenter till våra familjer.
Efter detta stoppet var det raka vägen hem och när vi kom hem var vi helt slut, klockan var nämligen ca 19.30.

En riktigt häftig upplevelse och har ni möjligheten att åka dit, gör det!
Bilderna gör det tyvärr inte rättvist alls.